Design by: LucidWebs.nl ©2002-3

PINDOS, METEOREN EN OLYMPOS

Op deze pagina vind je het verslag van de reis naar Griekenland die ik met Anders Reizen heb gemaakt, compleet met foto's, kaarten en links naar andere pagina's. Veel plezier.
16/7/02 Eerste dag op de Olympos

Ik zit nu op de Skala-top van de Olympos. Tot aan hier was er een vrij goed pad, waarover we ongeveer 2 1/2 uur hebben gedaan. Het waait hier flink, dus het is gelukkig niet zo vreselijk warm. Toch vond ik het vrij zwaar, aangezien het allemaal omhoog ging. Maar ja, wij wilden per se de Mytikas (de hoogste top, 2917 m) beklimmen.

Het bleek letterlijk beklimmen te zijn, want een pad was er niet. Je moest gewoon van rots naar rots klauteren, eerst een eind naar beneden en daarna weer omhoog. En onder zie je dan de berg heel steil naar beneden lopen, met hier en daar een diepe kloof die je over moest. Ik vond het geen moment eng, maar er bleven steeds meer mensen achter die niet verder durfden. Toch een beetje hoogtevrees.

Het gekke was dat ik dit zowel minder eng als minder vermoeiend vond dan die akelige wegslippaadjes! Mijn stokken heb ik alleen niet nodig gehad, op handen en voeten (en achterwerk) ging het veel beter. Mijn daaltechniek (voornamelijk zittend en dan met handen en voeten verplaatsend, met m'n gezicht naar de afgrond) was vast niet zoals het officieel moet, maar wel veilig en effectief. Met mijn gezicht naar de berg toe vond ik veel enger, dan kon ik niet zien waar ik heen moest.

Ik geloof dat er nu ook nog plannen zijn voor de tweede top hier vlakbij (via een heus pad deze keer), maar ik heb geen zin meer, ik zit hier best!

Ik ben ook benieuwd wat we mogen gaan doen, want we gaan pas overmorgen weer naar beneden. Ik zou het persoonlijk helemaal niet erg vinden om morgen al te gaan en nog een dagje in Litochoro of aan zee (daar zijn we vlakbij) te kijken. Maar dat zal wel niet gebeuren, net als mijn wens om lekker 1 dag met mijn boek bij de hut te blijven...

Ik had het niet verwacht, maar ik heb vannacht goed geslapen. Het zijn prima bedden en de snurkers lagen allemaal op de andere kamer. Wel waaide het vannacht heel hard en stonden er deuren open die steeds dicht knalden (en weer open, enz.) Ik moest uiteraard midden in de nacht naar de wc en heb toen de hele boel dicht gedaan, dat was beter.

Vanmorgen om half 8 opgestaan, een 'kattenwasje' met ijskoud water gedaan en om 8 uur ontbeten. Om 9 uur zijn we op pad gegaan, het is nu een uur of drie, dus tegen zessen zullen we wel weer terug zijn. Ik heb vandaag nauwelijks gezweet, dus ik denk dat ik de koude douche nog maar even oversla!

Vandaag verder niet zoveel beleefd, toen de anderen terug waren van de Skolio zijn we weer afgedaald naar de hut (dat vond ik persoonlijk dus enger dan die klauterpartij). Daar hebben we uiteraard eerst weer wat gedronken en toen zijn we een voor een onder de koude douche gegaan. Ik heb zelfs mijn haar gewassen, dapper he?

Daarna gegeten en nu hebben we nog 2 uur tot het licht uitgaat, ik ga nog wat lezen, dan heb ik mijn boek niet voor niks meegesleept.

Mijn mooie strandplannetje gaat helaas niet door (wat een verrassing!), we gaan voor de afwisseling wandelen! Naar een andere hut, nog een top en dan weer terug. Niet teveel klimmen (zo'n 500m) zeggen ze. Het zal mij benieuwen!