Design by: LucidWebs.nl ©2002-3

PINDOS, METEOREN EN OLYMPOS

Op deze pagina vind je het verslag van de reis naar Griekenland die ik met Anders Reizen heb gemaakt, compleet met foto's, kaarten en links naar andere pagina's. Veel plezier.
15/7/02 Van Kastraki naar de Olympos

Mijn god, wat is het hier heet!!! We zijn net weer in de bus gestapt en de airco is godzijdank eindelijk aan. We zaten/liepen echt te baden in het zweet.

Gistermiddag hebben we een wandeling gemaakt rond de Meteoren, maar de kloosters waren al gesloten voor bezoekers. Ze alleen al zien liggen is indrukwekkend, al had ik niet verwacht dat het zulke 'gebouwen' waren, ik had meer 'gaten in rotsen' verwacht. Het lopen in de hitte ging me wel goed af, ik heb samen met Liesbeth (ver) voorop gelopen. Alleen was de kaart die we meehadden niet zo duidelijk, dus de geplande rondwandeling ging niet door. Op een bepaald moment hield de weg op en was er alleen maar een steil paadje naar beneden dat uiteindelijk weer op de goede weg uitkwam. Op bergschoenen had ik er geen enkel probleem mee gehad daar langs te gaan, maar nu iedereen teva's aanhad vond ik het niet zo'n goed plan. Maar ja wie ben ik? Dus ging het klauterend, slippend, glijdend via dat k*tpaadje vol bramen naar beneden... Wel heb ik een schildpad gezien en heeft Bregt een leeg schild gevonden.

Eenmaal terug in het dorp eerst wat gedronken en daarna onder de douche. Ik had geluk en had warm water, bijna iedereen had een koude douche (maar wel een douchegordijn!) Om half 9 gingen we eten, al zat ik nog vol van de moussaka van 's middags. Toch maar wel gegeten, gevulde tomaten met rijst, erg lekker. We krijgen alsmaar friet, vooral de Belgen zijn hierover wat gefrustreerd ;-), dus rijst was een welkome afwisseling. En perzikken toe, ook weer eens wat anders dan watermeloen, hoewel dat ook wel erg lekker is. Na het eten heb ik even naar huis gebeld, ik was blij om te horen dat het met iedereen goed gaat. Daarna maar weer aangeschoven aan tafel voor het gebruikelijke drinkfestijn. Ok, dat is nogal ovedreven (al was Stefan een beetje aangeschoten), maar er gaan wel iedere avond liters wijn en bier door. Gelukkig is het wel altijd gezellig.

Stefan wilde een onderbenen-raad-wedstrijd houden. Hij had ze allemaal bestudeerd en kon zo zeggen welke benen bij wie horen, zo beweerde hij. Wij hadden daar toch niet zo'n zin in. Christine (met wie ik de kamer deel) en ik gingen uiteindelijk pas om half 1 slapen (erg laat), want onze tassen moesten ook weer opnieuw ingepakt worden.

Vanmorgen om half 8 ontbijten en om 8.15 op pad. We zijn naar de kloosters Varlaam en Megalo Meteora geweest, via een klein pad omhoog en omlaag (hoe kon het ook anders?), al bleken er eenmaal boven busladingen toeristen aangevoerd te worden via de autoweg naar boven. Echt onbereikbaar zijn de kloosters dus duidelijk niet meer, het zijn echt toeristische trekpleisters geworden.

Tot mijn verbazing waren ze van binnen overdadig versierd met houtsnijwerk, fresco's, iconen, koperen lampen en prachtig met hout ingelegd meubilair. Bij een klooster verwacht ik eerder iets sobers, maar dit zag er uit als in de Russisch-orthodoxe kerk. Ik heb ook een paar monnikken gezien, de klooster zijn ten slotte nog altijd bewoond.

Ik had graag wat langer rondgekeken, maar om half twaalf moesten we gepakt en gezakt in de bus zitten, en dat hebben we precies gehaald.

Nu rijden we naar de Olympos, onderweg gaan we nog picknicken en de overbodige bagage afgeven in Litochoro, waar we donderdagnacht slapen. We worden met de bus tot aan Prionia (1100 m) gebracht en van daar uit gaan we te voet omhoog naar de berghut op 2100 meter, waar we de komende drie nachten zullen slapen.

Ik heb alles wat ik nodig heb in mijn dagrugzak gepropt, dus ik hoef niet al te veel te sjouwen (geen matje en slaapzak).

Vanuit de berghut gaan we morgen en overmorgen naar 3 toppen klimmen, de hoogste op 2917 meter. En de dag erna dalen we af naar Litochoro (op ongeveer 300 meter), waar we de laatste nacht hopelijk nog wat kunnen slapen voor we in alle vroegte op weg naar het vliegveld gaan.

Nog even snel vertellen wat we vanmiddag/vanavond gedaan hebben. Om half vier waren we in Prionia en om vier uur begonnen we te lopen. Ook hier was het warm en al was het pad vrij goed, het lopen was loodzwaar. we moesten 1 km stijgen tot aan de berghut. Ik zag het ding al lang liggen, maar ongeacht hoeveel we stegen, hij kwam maar niet dichterbij... Uiteindelijk hebben we er 3 uur over gedaan en waren we dus om 19 uur boven. Eerst droge kleren aan en toen eten, bonensoep en spaghetti.

We hebben een 6-persoons-en een 8-persoonskamer met stapelbedden, voor en berghut erg luxe naar het schijnt. Er is helaas geen warm water, alleen ijskoud bergwater. We hebben ons net met z'n veertienen bij 3 wasbakken gewassen, hilarisch. Nu nog wat drinken en zometeen naar bed, om 22 uur gaat het licht uit.